YRITYSPALVELUSETELI LAHTI 2020
5.KANSAINVÄLISTYMINEN - VIENTIKONSEPTI
Markinvest Oy on suomalainen yrittäjävetoinen asiantuntijayritys, joka tarjoaa asiakkailleen käytännönläheisiä palveluita erilaisissa kansainvälisen liiketoiminnan kartoittamiseen, käynnistämiseen ja kehittämiseen liittyvissä tilanteissa.
Kansainvälistyminen ja kansainvälinen toimintaympäristö
Liiketoiminta kansainvälistyy ja pk-yritysten on katsottava kasvupotentiaali välillisestä viennistä ja/tai panostettava suoraan vientiin.
Kansainvälinen kauppa eroaa kotimaankaupasta. Esimerkiksi toimintatavat, kulttuuri ja arvot sekä kysyntä voivat olla erilaisia. Kansainvälisillä markkinoilla onnistumisen edellytys on selkeä suunnitelma sekä kohdealueen riittävä tuntemus.
Kaupan esteitä voivat olla määräykset ja viranomaisvaatimukset, jotka hankaloittavat tavaroiden ja palveluiden kauppaa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi poikkeavat standardit, tarkastus-, testaus- tai sertifiointivaatimukset.
Vientikonsepti
Kansainvälistymisen suunnittelun lähtökohtana ovat yrityksen toiminnalle asetetut strategiset tavoitteet sekä riittävien taloudellisten ja fyysisten resurssien olemassaolo.
Vientimuodon valinta on tärkeä päätös, koska sillä on suuri merkitys vaadittaviin osaamisalueisiin ja kustannuksiin yrityksessä. Kustannukset ovat monesti suunniteltua suuremmat ja vientitulojen saaminen odotettua hitaampaa.
Lue lisää: Kansainvälistyminen ja vienti
Käsiteltäviä asioita
Nykytilanne
- vientivalmiusanalyysi, riskit
- SWOT yhteenveto ja johtopäätökset, menestystekijät
Kansainvälistymisstrategia
- yrityksen mahdollisuudet ja muodot
- vaihtoehdot ja valinta
Vientistrategia
- vientiliikeidea
- strategiset päätökset
- kehitystoimenpiteet
Toimintasuunnitelma:
- kansainvälistymis- /vientikonsepti
- budjetti ja seuranta
Rahoitusmahdollisuuksia
Yhteystiedot:
Pekka Peltonen HHJ, LJK, 040 900 0322
pekka.peltonen(at)markinvest.fi