YRITYSPALVELUSETELI LAHTI 2020
3.RATKAISUJA MYYNNIN KEHITTÄMISEKSI - ASIAKASLUPAUS
Myynnin merkitystä ja roolia ei voi liikaa korostaa. Myynti kantaa sisään koko sen rahapotin, josta yrityksen kulut kuten henkilöstön palkat maksetaan. Ilman asiakkaita yritys on merkityksetön. Asiakas on bisnes, tuote/palvelu ei.
Hyvä myyjä on yritykselle kullanarvoinen
Jos myynti takeltelee, ei yrityksellä ole pidemmän päälle toimintaedellytyksiä. Tästä syystä myynnin roolin ymmärtäminen on liiketoiminnan avainasia.
Myynti on asiakasymmärrystä ja auttamista
Myynti ja markkinointi rakennetaan asiakkaan tarpeen ja ostokäyttäytymisen ympärille. Myynti on asiakkaan ongelmanratkaisua, joten avain tulokselliseen myyntiin on asiakkaan tarpeiden ja ostoprosessin tunteminen.
Myyntikonsepti - määrällä ja laadulla on väliä
Asiakasvalinnalla, kontaktien määrällä, tarjousten määrällä on merkitys, mutta ne eivät yksin ratkaise myynnin tehokkuutta. Määrän ohella tärkeää on laatu, sillä myyntityö menee hukkaan, jos sitä ei osata tehdä oikein.
Myyntityön kehittämisen avainkohdat
Myynnillisen liikeidea
- ylivoimainen liikeidea, kertaus
- yrityksen ja tuotteen tunnettuuden kehittäminen
Myynnin tulostekijät, ratkaisuja myynnin kehittämiseksi
- kontaktien määrä, ajankäyttö
- asiakassuuntaus, valinnat
- tuotesuuntaus, valinnat
- laatu, lähtötaso ja toimenpiteet laadun parantamiseksi
- myynnin argumenttianalyysi
- asiakaslupaus
- myyvä tarjous
- tarjousseuranta
Myyntisuunnitelma
- myyntitavoitteet, toimintasuunnitelma ja seuranta
- myyntikonseptin määrittely
- toisilta oppiminen
Kehityssuunnitelma
- henkilöt, tiimityö
- työkalut
Rahoitusmahdollisuudet
Yhteystiedot:
Pekka Peltonen HHJ, LJK, 040 900 0322
pekka.peltonen(at)markinvest.fi